De verkoop van tweedehands elektrische auto’s in Nederland neemt nog steeds toe, maar het tempo ligt lager dan voorheen.
In het eerste kwartaal van 2025 was slechts een klein deel van de verkochte occasions volledig elektrisch. De meeste Nederlanders kiezen nog altijd voor benzine- of hybrideauto’s.

Tot eind 2024 konden particulieren gebruikmaken van een subsidie van maximaal €2.000 bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto.
Sinds de regeling is stopgezet, merken autobedrijven en kopers dat de vraag iets is afgekoeld. Toch blijven elektrische occasions aantrekkelijk voor mensen die bewust willen rijden en besparen op brandstof- en onderhoudskosten.
Door het einde van de subsidie moeten kopers het nu doen met andere voordelen, zoals een lagere motorrijtuigenbelasting en het groeiende aanbod van goed onderhouden ex-leaseauto’s.
Vooral modellen van bekende merken, zoals de Tesla Model 3, Nissan Leaf en Renault Zoe, worden regelmatig aangeboden op de tweedehandsmarkt.
De actieradius en de staat van de accu blijven voor veel kopers belangrijke aandachtspunten. Toch kiezen steeds meer mensen voor elektrisch rijden vanwege het comfort, de stille motor en de lagere verbruikskosten.
Hoewel de grote doorbraak onder particuliere kopers nog uitblijft, verwachten kenners dat de markt voor gebruikte elektrische auto’s gestaag zal blijven groeien.
Zeker nu er steeds meer laadmogelijkheden beschikbaar zijn in Nederlandse woonwijken en op openbare plekken.